Det visar att koldioxidsnåla transporter inte bara är ett löfte utan i stället en verklighet. Laddningsinfrastrukturen som redan finns längs huvudvägarna innebär att ellastbilar nu kan köras effektivt över långa sträckor.
Ett högpresterande, tätt och lättillgängligt offentligt laddningsnätverk är en förutsättning för en framgångsrik energiomställning för godstransporter. De laddstationer som redan finns på plats eller är under utveckling längs de viktigaste europeiska transportkorridorerna, gör det möjligt för transportörer att planera smidiga resor med eldrivna lastbilar även över långa sträckor.
Renault Trucks offentliga karta uppdateras regelbundet och listar nästan 500 befintliga eller snart operativa offentliga laddstationer för lastbilar i Europa.
Antalet laddhubbar per den 30 september 2025
• 191 lastbilsspecifika laddhubbar i drift
• 157 laddhubbar i drift lämpliga för lastbilar
• 135 lastbilsspecifika laddhubbar under utveckling
Dessa anläggningar gör det möjligt för förare att ladda sina fordon under de lagstadgade rastern utan att det påverkar produktiviteten negativt. De täcker redan de viktigaste europeiska transportvägarna.
• Nordsjö-Östersjökorridoren (Amsterdam – Warszawa – 1 200 km) omfattar 13 stationer dedikerade till lastbilar, varav 7 är under uppbyggnad eller planerade.
• Rhen-Alpkorridoren (Rotterdam – Genua – 1 240 km) har 13, varav 3 för närvarande är under utbyggnad.
Utöver dessa finns det även laddstationer som är kompatibla med tunga fordon, men inte specifikt utformade för dem.
Inom en nära framtid kommer megaladdare att göra det möjligt att ladda lastbilar på bara några minuter.
Om elektifieringen är här för att stanna är det viktigt att påskynda utrullningen av offentlig laddningsinfrastruktur lämplig för lastbilar. Volvokoncernen, som Renault Trucks ingår i, bidrar proaktivt till denna rörelse via Milence, ett joint venture som grundades med sina partners för att utveckla ett paneuropeiskt högpresterande laddningsnätverk för lastbilar och bussar.
Kartan som publicerats av Renault Trucks bidrar till företag som vill satsa på elektrifiering vittnar ytterligare om företagets roll som drivkraft bakom energiomställningen.
Vill du ta del av kartan finner du den här.