MAN eTGL:s kylmodell hade världspremiär på Solutrans 2025. Foto: MAN. MAN eTGL:s kylmodell hade världspremiär på Solutrans 2025. Foto: MAN.

MAN e-TGL:s kylmodells världspremiär på Solutrans 2025

På Solutrans 2025 i Lyon presenterade MAN Truck & Bus en ny variant av sitt helelektriska MAN eTGL-chassi, speciellt för tempererade transporter
Det innebär att den 12 ton tunga lastbilen nu även möjliggör lokalt utsläppsfri och mycket tyst distributionstransport av temperaturkänsliga varor som livsmedel.

Ett högspänningsgränssnitt gör att kylaggregatet kan försörjas direkt från fordonets elnät effektivt och viktoptimerat. MAN:s helelektriska portfölj för kyllogistik sträcker sig därmed från tolv till 42 ton.

Med en användbar batterikapacitet på 160 kWh är räckvidden för MAN eTGL upp till 31 mil utan mellanladdning beroende på konstruktion och användning vilket är tillräckligt för typiska dagstrer inom stads- och regional distributionstrafik.

Innovativ snabbladdningsteknik laddar de två batterierna från tio till 80 procent på cirka 35 minuter. Detta utnyttjar rast- och lossningstider optimalt och ökar den dagliga räckvidden till upp till 60 mil.

Precis som eTGX och eTGS drar MAN eTGL nytta av effektivitetsförbättringar som mer ekonomiska hjälpsystem, jämnare utnyttjande av spillvärme och förbättrade körfunktioner ökar räckvidden med cirka tio procent. En eTGX-trailer med sex batterier kan nu nå upp till 57 mil, ett eTGX Solo-chassi med flak upp till 87 mil utan mellanladdning.

För energiförsörjning och drivning använder eTGL samma verktygslåda för elektriska komponenter som de tunga eTruck-serierna MAN eTGX och eTGS. Dessa inkluderar batteripaketen som utvecklats av MAN och producerats i Nürnberg-fabriken, vart och ett med en användbar batterikapacitet på 80 kWh, samt den minsta av de tre tillgängliga drivvarianterna med en elmotor på 285 hk och tvåväxlad växellåda, som är centralt installerad i ramen.

Om artikeln

Publicerad: 2025-11-19 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: