Volvo Lastvagnar lanserar nu en ny generation av sin I-Roll-teknik med en stopp/start-funktion för motorn – den första i sitt slag för tunga fordon, skriver lastbilstillverkaren i ett pressmeddelande.
Funktionen bygger vidare på de befintliga systemen I-See och I-Roll, och gör det möjligt att tillfälligt stänga av motorn under körning när förhållandena tillåter.
Systemet övervakar kontinuerligt vägdata och lutning. När en nedförsbacke identifieras stängs motorn av, vilket innebär att ingen bränsleförbrukning eller CO₂-utsläpp sker under den perioden. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h och kan, beroende på topografi och temperatur, bidra till ytterligare bränslebesparingar på upp till en procent utöver tidigare effektiviseringar.
Den nya tekniken har utvecklats internt hos Volvo och blir tillgänglig för FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor. Vid lanseringen erbjuds den till dragbilar i 4×2-konfiguration upp till 44 ton.
Volvo förklarar att de fortsätter att utveckla flera parallella drivlinor som en del av strategin för att minska koldioxidutsläppen – från effektiva förbränningsmotorer anpassade för förnybara bränslen till batteri- och bränslecellsdrivna lastbilar.

									
