Testfordonet används nu i regelbunden drift och transporterar fulla virkeslaster för att samla in prestanda- och effektivitetsdata under verkliga förhållanden. Foto: Scania. Testfordonet används nu i regelbunden drift och transporterar fulla virkeslaster för att samla in prestanda- och effektivitetsdata under verkliga förhållanden. Foto: Scania.

Scania testar räckviddsförlängare i timmerprojekt

Scania har valt Horse Powertrain för att leverera sitt avancerade räckviddsförlängningssystem till pilotfordonet, en tung timmerlastbil, som för närvarande används i Sverige i ett pilotprojekt. Samarbetet är ett viktigt steg i testningen av hybriddrivlinelösningar för krävande transporttillämpningar som skogslogistik.

Pilotprojektet ingår i Scanias Pilot Partner-program och drivs för närvarande i Sverige under SCA, ett av Europas största skogsföretag.

Fordonet är byggt för att hantera Sveriges mest krävande timmervägar och transportera tunga laster i brant och otillgänglig terräng där tillgången till laddningsinfrastruktur fortfarande är begränsad.

Genom att kombinera en kraftfull batterielektrisk drivlina med generatorn som designats i Sverige av Horse Powertrains division Aurobay Technologies, uppnår lastbilen både långdistanskapacitet och minskade CO₂-utsläpp.

Testrutten täcker cirka 1,6 mil med ett operativt mål att genomföra 7–8 omgångar per dag, jämförbart med en diesellastbil och med något högre produktivitet än en renodlad batterielektrisk lastbil tack vare att laddningsstopp undviks.

Konfigurationen stöder lastbilens batteripaket med en 120 kW räckviddsförlängare baserad på Horse Powertrains 2,0-liters högeffektiva bränslemotor för fler drivmedelsalternativ. Enheten fungerar enbart som en inbyggd laddare och tillhandahåller elektrisk energi vid behov. Till exempel under långa sträckor, extrema temperaturer eller oväntade förseningar.

Horse Powertrains modulära konstruktion för räckviddsförlängare bygger på samma teknik som används i deras hybridsystem för personbilar och lätta kommersiella fordon, anpassad för de högre effekt- och hållbarhetskraven för tunga applikationer. Till skillnad från konventionella generatoraggregat med fast hastighet kan motorn arbeta över hela sitt effektområde vilket gör att systemet kan leverera den erforderliga effekten effektivt samtidigt som bränsleförbrukning, buller och vibrationer hålls låga.

Testfordonet används nu i regelbunden drift och transporterar fulla virkeslaster för att samla in prestanda- och effektivitetsdata under verkliga förhållanden. Resultaten kommer att vägleda framtida användningar av elektrifierade drivlinor inom skogsbrukssektorn och andra tunga tillämpningar.

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-04 13:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Scania