Preems kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME.
– Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem i ett pressmeddelande.
Med HVO förbättras prestandan och stabiliteten. RME har blandats in en den svenska standarddieseln sedan 2006, men har egenskaper som gör bränslet mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt. Detta kan orsaka driftstörningar, särskilt vid längre lagringsperioder.
Med Preems byte från RME till HVO får kunderna en diesel med bättre köldegenskaper. Den egenskapen, tillsammans med samma lagringsbarhet som vanlig diesel och ett ökat energiinnehåll, gör att Preem Evolution Diesel kommer vara en pålitlig diesel för den svenska transportsektorn och dess fordon. Därmed passar den extra bra för fordon som används i kalla förhållanden eller står oanvända länge, till exempel säsongsfordon, båtar och lantbruksmaskiner.
Preem ser att det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte.
– HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.
Den uppgraderade Preem Evolution Dieseln finns nu tillgänglig på Preems stationer över hela landet. Av logistiska skäl omfattas inte de fyra Preem-stationerna på Gotland som tills vidare fortsätter att leverera diesel med RME-innehåll.
Produkten uppfyller svensk standard för diesel, vilket innebär att inga nya tillstånd från fordonstillverkare krävs. Alla motorgarantier gäller som vanligt, och inga förändringar i serviceintervall eller hantering behövs.


