Boliden har tidigare testat elektrifiering tillsammans med Scania. Sedan två år tillbaka har ett förseriefordon från Scania rullat i Bolidenområdet. Projektet är nu avslutat och erfarenheterna har varit värdefulla och ligger nu till grund för elektrifierade transporter även vid Garpenbergsgruvan.
Samarbetsprojektet omfattar en fyraxlig ellastbil med femaxligt släp, utvecklad för att klara de mest krävande uppdragen. Med ett årligt miluttag på drygt 200 000 km, en totalvikt på 74 ton och en nyttolast på 50 ton för ekipaget, visar Boliden att elektrifiering är möjligt även för de tyngsta transporterna.
Förutsättningarna ser mycket lovande ut.
– Detta är en pilot som vi gör tillsammans med Scania och Ernst Express och vi bidrar såklart gärna till att fossila bränslen ersätts i vårt leverantörsled. Normalt körs transporterna på BK4-vägar där det nya fordonet passar utmärkt, säger Daniel Olsén, projektledare, Boliden.
Bolidens klimatmål är validerade av Science Based Targets-initiativet och gruv- och metallföretaget har mål om att reducera klimatpåverkan med 42 procent innan 2030.
– Genom samarbetet med Scania och Ernst Express kan utsläpp reduceras samtidigt som effektivitet i våra transporter säkerställs, säger Daniel Olsén.
Detta är Scanias första kundleverans av ett fyraxligt elfordon och en milstolpe som öppnar nya möjligheter för elektrifiering av tunga transporter.
Ernst Express ansvarar för koncentrattransporterna mellan Garpenbergsgruvan och Gävle hamn. Transporterna sker idag med fyra ekipage som kör sex gånger vardera per dygn. Ett av dessa fordon ersätts nu med en eldriven lastbil vilket innebär en minskning av CO₂-utsläppen med 10–15 procent, enligt Scania.
Fakta om fordonet
• Modell: Scania R 400E 8×4*4
• Elmaskin: EM C1-4, 400 kW
• Batterikapacitet: 624 kWh
• Räckvidd: Upp till 280 km i den aktuella driften
• Laddning: CCS-laddning, upp till 375 kW
• Totalvikt ekipage: 74 ton
• Nyttolast ekipage: 50 ton


