Det helelektriska ekipaget kan transportera upp till åtta bilar och kommer att användas på sträckor upp till 150 kilometer. Foto: Scania Det helelektriska ekipaget kan transportera upp till åtta bilar och kommer att användas på sträckor upp till 150 kilometer. Foto: Scania

Altmann satsar på elektriska biltransporter

Scania har levererat en batterielektrisk biltransport till tyska ARS Altmann Automobillogistik. Tillsammans med ett släp, ett elektrohydrauliskt Kässbohrer Intago Type TT, kan ekipaget lasta upp till åtta bilar. Detta med en totalvikt på 42 ton. Scania anger nyttolasten till nästan 20 ton.

Fordonet ska användas av ARS Altmann Automobillogistik på regionala rutter inom en maximal radie av 150 kilometer. Scania är därmed en del av företagets hållbarhetskoncept.

Långväga transporter över 300 kilometer utförs på Altmanns egna järnvägsvagnar.

Solceller på företagets tak avrundar konceptet. Via dessa genereras tillräckligt med el för att driva flera elektriska ekipage.

Scanian drivs av en 230 kilowatts elmotor med 2200 Newtonmeters vridmoment. Via CCS2-kontakten kan batterierna laddas helt på mindre än 90 minuter vid max 130 kWh.

Om artikeln

Publicerad: 2023-04-18 10:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Företagsnyheter Intago Type TT Kässbohrer Scania