Polska chaufförer fick rejält lönelyft

Förra året ökade nettolönerna för lastbilschaufförer i Polen med över 20 procent jämfört med 2021. En av anledningarna är EU:s mobilitetspaket. 2022 var det första året då EU:s mobilitetspaket trädde i kraft för de flesta åkeriföretag – även om de nya reglerna ännu inte har implementerats fullt ut.

Enligt en undersökning från det polska vägtransportinstitutet steg nettolönerna 2022 med i genomsnitt 21,6 procent jämfört med föregående år. Senast var det en ökning med 17,3 procent under 2019. Övriga år sedan 2018 har den årliga ökningen alltid varit betydligt mer blygsamma 1,5 till 3,7 procent.

En genomsnittlig lastbilschaufför anställd av ett speditionsföretag i Polen tjänar för närvarande 7 671 zloty netto (cirka 1 650 euro, eller 20 000 svenska kronor) per månad.

Som jämförelse är den genomsnittliga nettolönen i alla sektorer i Polen cirka 5 000 zloty. Landets inflationstakt var 14,4 procent förra året. Det som särskilt märks bland lastbilschaufförer är höjningen av grundlönen – det vill säga utan särskilda förmåner och tillägg. Den nådde ett genomsnitt på 4 400 zloty, hela 50 procent mer än 2021.

Utöver EU:s regelverk spelar förarbristen också en roll för de attraktiva lönerna: enligt uppskattningar råder det för närvarande en brist på upp till 120 000 förare i Polen.

De stigande lönekostnaderna har fått många polska åkerier att oroa sig för sitt ekonomiska spelrum.

Om artikeln

Publicerad: 2023-04-11 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Chaufförsbristen Löner Polen