Tomas Engsund, ordförandeMRF:s sektion för Tunga Fordon, är orolig för är effekterna av det nya regelverket inom EU som kräver nya färdskrivare för fordon som tas i trafik från 21 augusti. Foto: MRF Tomas Engsund, ordförandeMRF:s sektion för Tunga Fordon, är orolig för är effekterna av det nya regelverket inom EU som kräver nya färdskrivare för fordon som tas i trafik från 21 augusti. Foto: MRF

Nya färdskrivarkrav kan fördröja lastbilsleveranser

Tidigare i veckan beslutade styrelsen för MRF:s sektion för Tunga Fordon att höja prognosen för årets försäljning från tidigare 5 500 till 5 900 tunga lastbilar över 16 ton.

- Vi ser att produktionen kommit igång efter störningarna med komponentbrist under förra året. Det står många lastbilar hos påbyggarna som är på väg ut, säger Tomas Engsund, ordförande i Tunga styrelsen.

Produktionen av elfordon fortsätter att öka men på blygsamma nivåer än så länge och andelen elfordon beräknas för 2023 landa runt 5 procent. Scania stänger fabriken i Södertälje under 3-4 månader för att bygga om för elfordonsproduktion.

Effekterna av stängningen ska inte påverka siffrorna i år utan Scania räknar med att den svenska volymen ska klaras av från fabrikerna i Holland och Frankrike.
– Men det som vi är oroliga för är effekterna av det nya regelverket inom EU som kräver nya färdskrivare för fordon som tas i trafik från 21 augusti. Här höjer vi ett varningens finger att det kan påverka möjligheterna att få ut den senaste tekniken inklusive elfordon på våra vägar, säger Tomas Engsund.

– Vi har varit i kontakt med myndigheterna här i Sverige för att se om det finns möjligheter till övergångsregler då det är en brist av nya färdskrivare inom hela EU. Men än så länge har vi bara mötts av beskedet att det inte kommer att bli någon förändring av liggande regelverk, tillägger Engsund avslutningsvis.

Om artikeln

Publicerad: 2023-06-08 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Komponentbrist Leveranstider MRF Tunga fordon