Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, tar strid för miljözon klass 3 i Stockholm.  Foto: Alexander Donka. Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, tar strid för miljözon klass 3 i Stockholm. Foto: Alexander Donka.

Stockholm tar strid för nya miljözonen

Länsstyrelsen har sagt nej Stockholms nya miljözon i city. Nu överklagar staden beslutet till Transportstyrelsen. Det innebär att miljözonen skulle kunna öppna till vintern.

Stockholms stad har beslutat att införa miljözon klass 3 i en del av city för att komma till rätta med utsläppen från bensin- och dieselbilar. Planerna passerade både Förvaltningsrätten och EU-kommissionen, men fick till slut kalla handen av Länsstyrelsen. Nu överklagar Stockholms stad myndighetens besked till Transportstyrelsen.

Många som cyklar och promenerar i city är besvikna över att miljözonen dröjer. Stora delar av näringslivet har dessutom lagt om sin logistik eller rustat med helt nya fordon.
– Stockholm är fullt av människor som längtar efter en grönare stad. Den här striden tar vi tillsammans med dem, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Miljözoner är ett verktyg för att förbättra luftkvaliteten på platser där många människor vistas. IVL Svenska Miljöinstitutet beräknar att luftföroreningar leder till tusentals förtida dödsfall i Sverige varje år. Stockholms stads analys visar att miljözonen i city är nödvändig för att leva upp till WHO:s riktlinjer för luftkvalitet i området.

Den som vill komma till rätta med luftföroreningarna utan att införa miljözon klass 3 skulle behöva förbjuda biltrafiken helt.
– Det tycker jag är ett sämre alternativ. Miljözonen gör att vi kraftigt kan minska de hälsofarliga utsläppen och samtidigt tillåta nödvändiga transporter och leveranser, säger Lars Strömgren.

I Stockholms kommunfullmäktige finns det ett brett politiskt stöd för att minska avgaserna från fossilbilar. Socialdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet, Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet har samtliga ställt sig bakom målet om en utsläppsfri innerstad 2030.

Den nya miljözonen i city har däremot väckt större debatt. Förslaget röstades fram av stadens rödgröna majoritet tillsammans med Liberalerna. När Länsstyrelsen valde att stoppa miljözonen firade Moderaterna med pinnglass.

I dag finns det bara fyra partier som tar luften i Stockholm på allvar. Resten har bestämt sig för att svika både barn och gravida som varje dag utsätts för luftföroreningar, menar Lars Strömgren.
– Avgaserna i Stockholm ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem, cancer och demens. Det är sjukt att det finns politiker som tycker det är värt att fira, säger han.

Stockholms överklagan innebär att Transportstyrelsen får möjlighet att antingen godkänna miljözonen eller skicka tillbaka frågan till Länsstyrelsen för fortsatt prövning. Ett avgörande från Transportstyrelsen dröjer i regel flera månader. Det betyder att Stockholms nya miljözon kan öppna tidigast till vintern.

Så fort man får grönt ljus för att öppna miljözonen kommer man att meddela ett nytt startdatum.
– Målet är fortfarande att införa miljözon klass 3 så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren.

För att underlätta införandet av miljözonen har staden de senaste åren fört en tät dialog med det lokala näringslivet. Bland aktörer som välkomnar den nya miljözonen finns leveransföretag som Bring, Postnord, DHL, Inte bara post, Martin&Servera, Widriksson Logistik och Velove.

Förändringen stöttas av miljö- och hälsoexperter som Naturskyddsföreningen, 2030-sekretariatet, forskare vid Karolinska Institutet samt Astma- och allergiförbundet. Majoriteten av Stockholms invånare svarar att de kommer att påverkas positivt av miljözonen genom renare luft, mindre trafik och lägre buller.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-13 11:57
Kategori: Nyheter
Taggar: