Det tyska logistikföretaget Logistik Schmitt har utökat sin satsning på eldrivna tunga transporter. Med leverans av de första fem av totalt 23 eActros 600 från Mercedes-Benz Trucks tar bolaget nu klivet in i internationella fjärrtransporter med eldrivna dragbilar.
Redan 2019 inleddes tester med eActros 300 på en kortare rutt mellan företagets lager i Ötigheim och Mercedes-Benz-fabriken i Gaggenau. Senare ersattes dessa fordon av förseriemodeller, och sedan 2023 har sex eActros 300 använts i fabrikslogistik. Dessa kompletteras nu med den nya fjärrtransportmodellen eActros 600.
Två prototyper har sedan våren 2024 körts i daglig trafik mellan Mercedes-Benz-fabriken i Mannheim och en underleverantör nära Leipzig – en rutt på cirka 100 mil per dygn. Laddning sker både vid fabriken och vid en offentlig laddplats vid Hermsdorfer Kreuz.
eActros 600 har tre batteripaket om totalt 621 kWh med LFP-teknik, vilket möjliggör upp till 50 mils räckvidd utan mellanladdning, även med 40 tons bruttovikt. Med strategisk laddning under förarens lagstadgade raster kan den dagliga räckvidden överstiga 100 mil. Modellen är tekniskt förberedd för 44 tons totalvikt och klarar upp till 22 tons nyttolast med standardtrailer.
Batterierna förväntas hålla i upp till 1,2 miljoner kilometer under tio år och ska då fortfarande ha över 80 procent kapacitet kvar. Mercedes-Benz Trucks har dessutom samlat sina lösningar för laddinfrastruktur under varumärket TruckCharge, som är öppet även för blandade fordonsflottor.
Som en del av Daimler Trucks projekt ”Electrify Inbound Logistics” är Schmitt ett av 14 företag som levererar komponenter till Mercedes-Benz fabriken i Wörth med eActros 600.
Allt enligt ett pressmeddelande från Daimler Truck.