Med H2 Coach markerar Daimler Buses att även långfärdssegmentet är på väg mot elektrifiering. Foto: Daimler Buses. Med H2 Coach markerar Daimler Buses att även långfärdssegmentet är på väg mot elektrifiering. Foto: Daimler Buses.

Daimlers H2 Coach ska klara 80 mil på en tank

Daimler Buses skickar ut sin första buss med vätgasbaserad bränslecellsdrift på provkörningar. Bussen som går under namnet "H₂ Coach" är av märket Setra och ska bana väg för framtiden med lokalt utsläppsfria längre bussresor utöver batterielektriska bussar.

Daimler Buses planerar att ha batterielektriska bussar i sin portfölj i slutet av decenniet. Bränslecellsbussar är planerade att gå i serieproduktion i nästa steg. Tekniken i H₂ Coach är till stor del baserad på drivkomponenterna i bränslecellslastbilen Mercedes-Benz GenH2 Truck från moderbolaget Daimler Truck. Räckvidden för H₂ Coach med full tank är uppskattad till minst 80 mil.

Hjärtat i den 13,9 meter långa bussen med modellbeteckningen S 517 HD är en kombination av två vätgastankar med en total tankkapacitet på 46 kilo och den cellcentriska bränslecellsenheten. Tillsammans med Volvokoncernen strävar Daimler Truck efter målet att bli en världsledande bränslecellstillverkare med det cellcentriska joint venture-företaget och därmed ge ett avgörande bidrag till hållbara transporter senast 2050.

Bränslecellsenheten med en total effekt på 300 kW omvandlar vätgasen till elektrisk energi som sedan omvandlas till mekanisk drivenergi av den centrala motorn. Elmotorn är konstruerad för en kontinuerlig effekt på 320 kW och en maximal effekt på 400 kW med ett vridmoment på 1 368 Nm respektive 2 470 Nm.

Det integrerade batteripaketet tjänar till att tillfälligt lagra den elektriska energin och ge situationsbunden kraftstöd för att bränslecellen ska kunna drivas med optimal effektivitet.

S 517 HD som byggts om till en H₂-buss med en tillåten totalvikt på 24,7 ton, har godkänts som testfordon baserat på TÜV-rapporten i enlighet med avsnitt 19.6 i den tyska förordningen om tillstånd för användning av fordon för vägtrafik som, utöver testserien på Daimler Buses interna testområden, även tillåter provkörningar på allmänna vägar.

Med sin utsläppsfria drivteknik representerar konceptbussen Setra ComfortClass ett lovande alternativ till dieseldrivna fordon eftersom den inte bara har ett tystgående drivsystem utan också bidrar avsevärt till att förbättra luftkvaliteten i städer och semesterregioner. Jämfört med batterielektriska bussar kännetecknas turistbussen också av en högre räckvidd och kortare tankningstider.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-10 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Buses Daimler Truck & Bus H2 Coach Klimatomställning. Långfärdsbuss Vätgasbuss Vätgasdrift