Det här säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, är en fantastisk nyhet för hela bussbranschen.
– Genom att sänka åldersgränsen öppnar vi upp dörren för fler unga att välja bussföraryrket. Det är ett viktigt steg för att säkra framtidens kompetensförsörjning och för att fler ska kunna resa hållbart med kollektivtrafik, säger hon.
De tidigare restriktionerna i körtid och antal kilometer för personer under 24 år har länge setts som ett av de största hindren för att locka nya förare till branschen. Många unga som velat utbilda sig till bussförare har i stället valt andra yrkesvägar eftersom de tvingats vänta flera år innan de fått möjlighet att fullt ut kunna köra buss som yrkesförare.
Att utbilda sig till bussförare leder med all sannolikhet direkt till jobb, med en trygg anställning oavsett var i landet man bor.
– Tidigare har många unga yrkesförare valt bort just bussbranschen på grund av ålderskravet, men det här kan för hoppningsvis ändra på det, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Det nya körkortsdirektivet väntas antas formellt under hösten och därefter är det upp till den svenska regeringen att implementera det i svensk lagstiftning.
– Nu hoppas vi att regeringen snabbt går vidare och inför de nya reglerna i Sverige. Det här beslutet är en win-win för unga människor som vill in i yrket, för kollektivtrafiken som behöver fler förare och för samhället som vill ställa om till mer hållbara resor, avslutar Anna Grönlund.