Med STIP som presenterades förra veckan, avsätter EU-kommissionen nästan 3 miljarder euro för hållbara flyg- och sjöfartsbränslen fram till 2027. Ännu viktigare är att det signalerar politiskt stöd för seriösa investeringar i rena bränslen.
IRU och FuelsEurope välkomnar EU:s strategiska erkännande av rena bränslens roll inom flyg och sjöfart och det politiska och investeringsstöd de behöver för att skala upp. De missade dock möjligheten att skapa en komplett plan som inkluderar vägtrafik vilket är beklagligt, enligt IRU som anser att vägtransporter och i synnerhet tunga vägtransporter behöver alla genomförbara verktyg för minskade koldioxidutsläpp.
Elektricitet är en viktig strömförsörjningsväg, men den är inte universellt användbar eller alltid den optimala lösningen eller ens en lösning beroende på vilken typ av verksamhet det gäller.
Dessutom finns helt enkelt inte de möjliggörande förutsättningarna på ett konsekvent sätt i hela EU idag. Det kommer att ta minst ett decennium att anpassa nätkapaciteten, garanterad eltillgänglighet och infrastrukturen för alternativa bränslen i hela EU, skriver IRU i sitt pressmeddelande.
IRU EU-direktör Raluca Marian: ”EU-kommissionen fortsätter att formulera detta som ett antingen/eller. Det är det inte. Nollutsläppsfordon och rena bränslen kan, och kommer att, samexistera. Rena bränslen bidrar redan i dag till minskade koldioxidutsläpp och kan göra det i större skala var som helst i EU om de stöds. Varför ignorera detta i en omfattande EU-plan för hållbara transporter?”
Än mer grundläggande menar IRU det är att bränsleproduktion inte sker steg för steg. När producenter skalar upp hållbara flyg- eller sjöbränslen genereras förnybara bränsleflöden lämpliga för vägtrafik som en del av samma process.
Flyg-, sjö- och vägtransporter är en del av samma industriella ekosystem. Att utesluta vägtransporter skyddar eller prioriterar inte hållbara bränslen för flyg och sjöfart. Det undergräver dem helt enkelt, skriver IRU.
Vägtransportföretag integrerar redan förnybara och koldioxidsnåla bränslen där de är tillgängliga samtidigt som de anammar utsläppsfria tekniker. Det som saknas är lika tillgång till samma investeringskanaler som STIP föreslår för andra segment som är svåra att omedelbart elektrifiera.
Att göra STIP verkligt multimodalt skulle:
• Säkra en förutsägbar avsättning över transportsegment
• Frigöra stordriftsfördelar och sänka kostnader
• Anpassa investeringssignalerna till EU:s mål för minskade koldioxidutsläpp
Alla transportsätt har ett gemensamt mål – minskade koldioxidutsläpp. Alla lösningar som kan minska utsläppen måste möjliggöras, stödjas och skalas upp. STIP är ett viktigt signaleringssteg. Nu, i implementeringen, måste det slutföras.
IRU och FuelsEurope uppmanar därför avslutningsvis EU-kommissionen att göra STIP komplett. Europa har inte råd att dela upp transportsätt politiskt när bränsleproduktionsprocesser kopplar samman dem tekniskt och ekonomiskt.


