Renault E-Tech D14. Foto: Renault Trucks. Renault E-Tech D14. Foto: Renault Trucks.

Renault Trucks E-Tech D12 och D14 för citytransporter

Renault Trucks utökar sitt elektriska utbud med Renault Trucks E-Tech D12 och D14, designade för stadsdistribution. De är kompakta och smidiga och ansluter sig till det elektriska medeltunga utbudet som utvecklats av Renault Trucks, som nu erbjuder lösningar som passar alla stadsapplikationer från 12 till 26 ton.

Renault Trucks E-Tech D12 är för den franska marknaden och Renault Trucks E-Tech D14 för andra europeiska marknader. De delar samma design och prestanda samtidigt som de uppfyller de specifika behoven på varje marknad.

Med ett 2,39 meter brett chassi, en hjulbas på 3,8 meter och en vändradie på under 7,3 meter är Renault Trucks E-Tech D12 och D14 de mest kompakta och manövrerbara fordonen i tillverkarens elektriska sortiment.

Med en nyttolast på 5,6 ton för Renault Trucks E-Tech D12 och 6,7 ton för Renault Trucks E-Tech D14 uppnår de en avvägning mellan lastkapacitet och smidighet. Modellerna är, enligt Renault Trucks, de enda i sin kategori som har full luftfjädring både fram och bak.

Renault Trucks E-Tech D12 och D14 är utrustade med LFP-batterier som ger en sammanlagd kapacitet på 176 kWh och erbjuder en räckvidd på upp till 22 mil på en laddning.

Renault Trucks E-Tech D12 och D14 finns tillgängliga för beställning och kommer att produceras vid fabriken i Blainville-sur-Orne, Frankrike

Med de nya modellerna finns Renault Trucks elektriska distributionsmodeller nu tillgängliga i 12, 14, 16, 19 och 26 ton. De är en del av ett omfattande erbjudande för elektromobilitetslösningar som sträcker sig från en lastcykel på 350 kilo till en dragbil för 50 ton.