Renault Trucks E-Tech T 780 är utformad för att möta åkeriernas behov och fokuserar på räckvidd och Renault Trucks E-Tech T 585 på nyttolast, medan Renault Trucks E-Tech T 540 4×2 fortfarande är avsedd för regional distribution.
Den ökade räckvidden för Renault Trucks E-Tech T 780 och T 585 har uppnåtts genom att integrera en elektrisk axel. E-axeln gör det möjligt att gruppera alla delar av drivlinan – elmotorer och transmission – tillsammans baktill på fordonet. Denna konstruktion frigör utrymme mellan sidobalkarna för att ge plats för ytterligare batteripaket.
De nya modellerna är utrustade med NCA-litiumjonbatterier (nickel, kobolt, aluminium) med hög energidensitet och en specifik L-formad design som passar in i den nya konstruktionen. Renault Trucks garanterar prestandan i upp till 8 år eller 1 miljon kilometer.
Renault Trucks E-Tech T 585, som har en batterikapacitet på 585 kWh, kan räcka 46 mil på en enda laddning och erbjuder samtidigt den högsta nyttolasten i den här fordonsserien.
Med en kapacitet på 780 kWh uppnår Renault Trucks E-Tech T 780 en räckvidd på 60 mil och är utformad för åkerier som framför allt strävar efter maximal räckvidd.
Modellerna är kompatibla med laddstationer utrustade med det ultrasnabba Megawatt Charging System (MCS) på upp till 720 kW. Dessa stationer kan ge upp till 35 mils räckvidd efter en 45-minuters paus. De kan också laddas på en depå med standard CCS (upp till 350 kW).
Parallellt med dessa utvecklingar uppgraderar Renault Trucks sin nuvarande modell, Renault Trucks E-Tech T 540 4×2, som nu kommer att kunna köras 45 mil på en laddning.
De tre nya modellerna kommer att produceras i fabriken i Bourg-en-Bresse där fordon i det elektriska tunga sortimentet som Renault Trucks E-Tech T och Renault Trucks E-Tech C har monterats sedan slutet av 2023. De finns att beställa nu.


