Scania satsar helhjärtat på elektrifiering, men lämnar inga stenar ovända i sitt arbete med att förstå alla former av hållbara transporter. Det visar ett nytt forskningsinitiativ inom företagets Pilot Partner-program.
Tidigare i november, vid Transport.CH i Bern, Schweiz, presenterade Scania sitt samarbete med Asko Norge AS – en långvarig partner och ledande aktör inom hållbar logistik – för att testa vätgasdrivna bränslecells-lastbilar i faktisk drift. Syftet är att utvärdera teknikens prestanda, driftsduglighet och kommersiella potential.
Även om dessa fordon ännu inte finns tillgängliga för beställning är de en del av Scanias bredare Pilot Partner-program, ett initiativ som etablerats tillsammans med utvalda kunder för att utvärdera elektrifieringsteknik och andra lösningar i verklig drift och se hur de kan bidra till fossilfria transporter.
Genom att kombinera Scanias etablerade el-drivlineteknik med vätgassystem har Scania och Asko initialt konstaterat att lastbilarna kan nå räckvidder på upp till 100 mil per tankning med endast vattenånga som utsläpp. Samarbetet mellan de två företagen illustrerar hur partnerskap driver konkreta framsteg inom hållbara transporter.
Scania Pilot Partner som etablerades 2021, är Scanias dedikerade samarbetsplattform för innovation med utvalda kunder. Inom programmet utvärderas och testas en rad olika tekniker och metoder – från batterielektriska lösningar (som förblir Scanias strategiska fokus) till förbränningsmotorer med räckviddsförlängare och nya alternativ som vätgasbränsleceller.
Genom att testa dessa lösningar i verkliga driftsmiljöer får Scania och dess partners värdefulla insikter i hur olika tekniker fungerar i praktiken, vilket i sin tur stödjer kundernas egen omställning till fossilfria transporter. Varje Pilot Partner-projekt är mer än bara ett test, det är en praktisk läroplattform där Scania och kunder tillsammans utvärderar och vidareutvecklar hållbara transportlösningar i faktisk drift.
Från stadsdistribution till fjärrtransporter bidrar insikterna till att bekräfta teknikens prestanda, driftseffektivitet och totala ägandekostnad.


