Flera kommuner och regioner har den senaste tiden tagit över transportverksamhet i egen regi, exempelvis färdtjänst, omsorgsresor och busstrafik. Dock följs inte alltid de krav som annars gäller för upphandlade företag och i vissa fall handlar det om brott mot lagen.
När det offentliga själva börjar tänja på regelverket skapas en rättsosäkerhet som inget privat företag någonsin skulle komma undan med.
– Våra medlemsföretag följer lagar och krav, annars förlorar de sina avtal. Då kan vi inte acceptera att offentliga aktörer själva väljer bort samma regelverk, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
I Vallentuna har kommunen tagit över omsorgsresor i egen regi i stället för att upphandla tjänsterna. I Sundsvall har kommunen påbörjat rekrytering av förare och personal till en beställningscentral för omsorgsresor innan en ny upphandling kan göras efter en konkurs. I Västmanland och Örebro kör ett gemensamt regionalt bolag stora delar av busstrafiken.
På nationell nivå har regionernas eget ambulansflyg trängt undan privata aktörer vilket har lett till dyrare lösningar. I vissa fall sker detta dessutom utan att lagens grundkrav uppfylls som exempelvis taxiförarlegitimation eller taxitrafiktillstånd trots att rättspraxis sedan länge klargjort att kommunalt driven taxiverksamhet omfattas av samma regler som privat sådan.
Skulle transporttjänster i egen regi garantera bättre kvalitet och vara mer kostnadseffektivt hade Transportföretagen förstått argumentationen, men så ser det inte ut.
– Offentlig upphandling är, när den görs rätt, det vassaste verktyget vi har för att säkerställa kvalitet till bästa möjliga pris. Att ta tillbaka transporttjänsterna i egen regi riskerar att drabba både skattebetalarna, företagen och inte minst de som behöver nyttja välfärdstjänsterna, säger Tina Thorsell.
För att bryta utvecklingen efterfrågas nu en politisk kursändring.
– Politiker på alla nivåer måste sluta se egen regi som en standardlösning. Nu behövs en tydlig politisk kursändring där det offentligas roll åter blir att vara en smart beställare och garant för en fungerande marknad, inte en subventionerad konkurrent, säger Tina Thorsell.
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.


