Vändningen blev enligt Oscar Hyléen, vd Sveriges Åkeriföretag, en styrkedemonstration för åkerinäringen. Foto: Sveriges Åkeriföretag. Vändningen blev enligt Oscar Hyléen, vd Sveriges Åkeriföretag, en styrkedemonstration för åkerinäringen. Foto: Sveriges Åkeriföretag.

Svensk åkerinäring bakom viktig EU-vändning

Svensk åkerinäring bakom viktig EU-vändning när tunga lastbilar undantas i nytt lagförslag. Det stod klart när EU-kommissionen i går presenterade sitt nya Automotive Package och att i det undantas tunga lastbilar från de tidigare diskuterade tvingande inköpskraven på utsläppsfria fordon.

Beskedet markerar en betydande framgång för svensk åkerinäring och följer efter en omfattande europeisk mobilisering ledd av Sveriges Åkeriföretag tillsammans med Nordic Logistics Association (NLA) och IRU.

Under hösten har Sveriges Åkeriföretag, med NLA och IRU som koordinerande organisationer, drivit en EU-övergripande kampanj inklusive en namninsamling för att stoppa det ursprungliga förslaget om obligatoriska inköpskvoter.

Uppslutningen blev mycket stor inom hela EU och svenska åkeriföretag stod för den tredje största andelen underskrifter trots landets storlek.

Parallellt uppmanade Sveriges Åkeriföretag den svenska regeringen att avvisa förslaget inför Transportministerrådets möte med tydliga budskap om att tvångskrav skulle slå hårt mot svenska åkerier och försvaga konkurrenskraften i en redan utmanande marknad.

Åkerinäringen stödjer klimatmålen, men har konsekvent framhållit att omställningen måste ske genom realistiska och möjliggörande villkor. Företagen kan inte tvingas till investeringar som deras kunder i dagsläget inte avser betala för. Tvångsåtgärder riskerar därför att bromsa både konkurrenskraft och omställningstakt.

I stället efterfrågas en snabb utbyggnad av laddinfrastruktur och elnätskapacitet, långsiktiga och förutsägbara investeringsincitament, marknadsmässiga ekonomiska villkor samt teknikneutralitet som gör det möjligt för företagen att välja de mest lämpliga lösningarna för sina transportuppdrag.

EU-kommissionen anger i sin analys att tunga lastbilar undantas från förslaget på grund av bristande infrastruktur, behovet av långsiktig stabilitet och risken för onödiga administrativa bördor. Kraven riktas därför endast mot personbilar och lätta transportfordon hos stora företag.

Samtidigt öppnar kommissionen för att frågan kan återkomma vid framtida översyner av CO₂-reglerna och AFIR.
– Det här visar att aktivt påverkansarbete fungerar, men också att vi måste fortsätta vara djupt engagerade i processen. Om frågan återkommer måste Sverige stå fast vid att omställningen kräver realistiska förutsättningar, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och styrelseordförande i NLA.

Med beskedet står det klart att åkerinäringens gemensamma insats haft ett avgörande genomslag i EU:s arbete. Det blev en styrkedemonstration för åkerinäringen.
– När åkerinäringen i Sverige och Europa agerar gemensamt kan vi påverka politiken i riktning mot sunda och genomförbara vägval. Detta är en seger för en realistisk och fungerande omställning av transporter, avslutar Oscar Hyléen.