Volvo FH Electric är troligtvis Nordens första eldrivna HCT-lastbil. Volvo FH Electric är troligtvis Nordens första eldrivna HCT-lastbil.

Eldrivna HCT-lastbilen milstolpe för hållbara transporter

DB Schenker presenterar nu en helt elektrisk HCT-lastbil. Den är 33 meter lång och har en totalvikt på 68 ton. Inte nog med det, enligt DB Schenker kan det vara den första i världen. I dag rullar den ut i trafik.

HCT-lastbilen är Volvo FH Electric och börjar köras mellan Vanda och Lempäälä, Finland, idag den 4 oktober. Kombinationen, som består av en helt elektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två semitrailers, har en högsta tillåten totalvikt på 68 ton.

Det är första gången Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige, hör talas om att ett HCT-fordon (High Capacity Transports) körs helt på el i reguljär trafik.
– Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger hon.

Den helt elektriska HCT-lastbilen har inga utsläpp under drift. De utsläpp den orsakar kommer från själva byggnationen, infrastrukturen för laddning och produktion av den köpta elen.

Volvo FH Electric laddas med energi från DB Schenkers egna solceller som sitter på terminalerna i Viinikkala och Lempäälä. Under vinterhalvåret kan det vid behov köpas in el från vindkraft som är praktiskt taget helt utsläppsfri.
– Jag är väldigt glad över att vår Neste Charging-lösning kommer att stödja DB Schenkers hållbarhetsmål nu när de introducerar en helelektrisk HCT-lastbil för sina linjetransporter, säger Pekka Vikström, VP, Marketing & Services, Neste.

Fakta om Volvo FH Electric
33 meter lång
Maxvikt 68 ton
6 batterier på 540 kWh
Kör i tre skift och laddas mellan skiften med hjälp av laddningsutrustning i Vanda och Lempäälä
Laddning: 250 kW DC CCS2: 2h, 43 kW AC Type 2: 10h

Om artikeln

Publicerad: 2023-10-04 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: DB Schenker Ellastbil Hållbara transporter HCT-lastbil Klimatomställning Solenergi Volvo FH Electric