Biltillverkare lever i en tuff värld, antingen tillverkar de fossildrivna bilar och får de sålda eller så ställer de om till elbilar som få har råd att köpa. Biltillverkare lever i en tuff värld, antingen tillverkar de fossildrivna bilar och får de sålda eller så ställer de om till elbilar som få har råd att köpa.

Apropå elfordon – fordonsmarknaden inte i synk

Bilbranschen är inte i synk med omvärlden, menar Fordonsjuristen. Hur sårbara kommer vi att vara om Europa översvämmas av elbilar som ingen vill ha och hur många sömnlösa nätter bland bilhandlarna kommer de orsaka? ”Hur få elbilar kan varje enskilt bilmärke sälja men ändå vara kvar på marknaden? Många känner sig säkert redan nu bestörta när de tittar i dagens orderbok”, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Att flera av de nya bilmärkena kommer fortsätta att kämpa för att få fotfäste verkar helt klart.

Räntetoppen ser ut att ha nåtts och det är sannolikt räddningen för många bilhandlare. Flera personer inom näringslivet vågar prata om räntesänkningar under maj-juni, och ytterligare räntesänkningar 2025. Det lägger grunden för framtida efterfrågan även om det finns en del mörka moln.

”Stora leasing- och hyrbilsföretag kräver att biltillverkarna hjälper till att täcka de förluster företagen har, när efterfrågan på begagnade elbilar i Europa är betydligt lägre än väntat”, säger Bo Ericsson.

Den tyska marknaden för begagnade elbilar har kollapsat, fortsätter Bo Ericsson. Som ett exempel rapporterar branschkollegor i Tyskland att landets bilhandlare inte vet vad de ska göra med begagnade elbilar. Oavsett vad som händer med en föränderlig elbilsmarknad i Europa, valutafluktuationer, utvecklingen av räntor och köpkraft, kommer detta att leda till konsekvenser för bilindustrin.

”Och vi ska inte glömma att det är mycket mer kapitalkrävande att ha nya elbilar i lager än vad det var att enbart ha fossilbilar i lager”, säger Bo Ericsson.

Fordonsjuristen ser meddelanden från biltillverkare som säger att de inte blir helelektriska om några år utan att de måste sänka sin ambitionsnivå. Audi, Fiat, Alfa Romeo, Citroen och Mercedes-Benz är några exempel, och är bland dem som har sänkt sina ambitioner och förlängt tidtabellen.

Biltillverkare lever i en tuff värld. Antingen tillverkar de fossildrivna bilar och får dessa sålda eller så ställer de om till elbilar som få har råd att köpa. Samtidigt har vi en bortre gräns som är 2035 med gällande lagstiftning inom EU blir det därefter dryga böter för tillverkare om de inte har ställt om produktionen till fossilfritt.

”Vi hör politiker i Europa som ser helt andra utmaningar än att uppnå full elbilstäthet i övermorgon. Nu verkar flera marknader vara ”mättade” av köpgruppen ”early adopters” ”, säger Bo Ericsson.

Bo Ericsson avslutar: ”Hur mycket långsammare övergången till elbilar kommer att gå återstår att se. Elbilar är fortfarande för dyra för de stora köpgrupperna. Det går långsamt t o m i Italien där vissa konsumenter kan få upp till 160 000 kr i statsstöd.”

Om artikeln

Publicerad: 2024-04-12 09:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Billtillverkning Bo Ericsson Elektrifiering Elfordon Ellastbil Fordonsjuristen Klimatmål