På Transportstyrelsen i Umeå arbetar bland annat handläggare inom kör- och vilotider varför dessa frågor fick fokus under träffen.
Besöket inleddes med en kortare presentation av buss- respektive åkeribranschen och vilka frågor branscherna arbetar med och driver inom bland annat kör- och vilotider. En annan fråga som lyftes var hur branschen ser på Transportstyrelsens arbete.
Transportföretagen tar upp frågor som lyftes:
• Transportstyrelsen är på rätt väg när det kommer till samverkan och dialog med branschen. Det hör vi även från företag som nyligen genomfört företagskontroller. Men branschen oroas av att myndigheten inte kan besöka branschens olika mötesplatser. Det är viktigt att Transportstyrelsens representanter kan fortsätta sin dialog aktivt på plats utan att begränsas av reseförbud eller sinande tillgångar.
• Det behövs tydligare vägledning för företagen i hur de kan bygga upp sitt systematiska arbete med kör- och vilotider. Vissa delar, som hur överträdelser rent innehållsmässigt ska dokumenteras, bör Transportstyrelsen kunna ge mer detaljerad vägledning kring.
• Branschen ser gärna att Transportstyrelsen tar ett större ansvar för att sprida information vid regeländringar. I dag förutsätts det i princip att alla företag med jämna mellanrum besöker myndighetens hemsida och letar efter informationen som ofta är svår att hitta.
Under dagen fick deltagarna också lyssna på en presentation från bussföretaget Byberg & Nordin som berättade hur de lagt upp sitt systematiska kör- och vilotidsarbete.