IRU och ETF till EU: ”Belys utstationerade förares löner”

IRU och Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) har uppmanat Europeiska kommissionens ledare att stödja vägtransportsektorn genom att snarast förtydliga hur EU:s regler om lön för utstationerade förare tillämpas av medlemsstaterna.

I ett gemensamt brev till EU-kommissionens verkställande vice ordförande för sociala rättigheter och kompetens, kvalitetsjobb och beredskap, Roxana Mînzatu, och EU-kommissionären för hållbar transport och turism, Apostolos Tzitzikostas, har IRU och ETF uppmanat EU-kommissionen att bidra till att standardisera den information som medlemsstaterna tillhandahåller och förbättra den enhetliga tillämpningen av Mobilitetspaketets regler om ersättning till utstationerade förare.

Raluca Marian, chef för EU:s påverkansarbete, sade att fem år efter antagandet av EU:s mobilitetspaket och tre år efter att utstationeringsreglerna började tillämpas, kämpar arbetsgivare och arbetstagare som flyttar varor och personer över gränserna i EU fortfarande med att navigera bland de otaliga nationella reglerna i de 27 medlemsstaterna.

Tydligt kommunicerade regler om lön för utstationerade förare är avgörande för rättssäkerhet, rättvis konkurrens och förståelse för förarnas rättigheter, menar Raluca Marian och tillägger att det är hög tid att människor i vår sektor vet hur mycket de ska betala och hur mycket de ska få.

Mobilitetspaket är EU:s mest ambitiösa reform av sociala standarder för förare och som antogs 2020. Det specificerar när en förare anses vara utstationerad i ett värdland vilket vidare kräver en betalning för den tiden på en nivå som inte är lägre än minimilönen i värdlandet.

För en fullständig tillämpning måste dock medlemsstaterna klargöra minimiersättningen på sina respektive territorier. Dagens rättsliga komplexitet på nationell nivå, bristen på information från EU:s medlemsstater och bristen på gemensam förståelse och transparens gör efterlevnaden komplicerad och kostsam, särskilt för små och medelstora företag som utgör majoriteten av vägtransportsektorn.

Där information finns är den ofta fragmenterad över olika webbplatser, svår att förstå eller inte snabbt uppdaterad, vilket skapar allvarlig rättslig osäkerhet för sektorn.

För att ta itu med detta uppmanar IRU och ETF arbetsmarknadens parter som representerar arbetsgivare och arbetstagare i EU:s sociala dialogkommitté för vägtransporter, vice ordförande Minzatu och kommissionär Tzitzikostas att stödja en standardiserad EU-mall för medlemsstaterna, centraliserad på Europeiska kommissionens portal, där tydlig och omfattande information om nationell ersättning och dess komponenter bör publiceras och regelbundet uppdateras. Samt en ersättningskalkylator och ett vägledningsverktyg på EU-nivå för att hjälpa operatörerna att tillämpa reglerna konsekvent.

Det nuvarande lapptäcket av nationella regler gör det extremt svårt även för utbildade experter att beräkna korrekt ersättning för utstationerade förare. För små operatörer innebär komplexiteten att de måste förlita sig på kostsamma professionella tjänster eller riskera att inte följa reglerna.

Raluca Marian avslutade: ”Vi litar på att vice ordförande Minzatu och kommissionär Tzitzikostas kommer att stödja en lösning där operatörerna inte längre bestraffas orättvist på grund av komplexiteten i reglerna för anslagsgivning och bristen på tillgänglig information.”

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-08 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Apostolos Tzitzikostas ETF EU IRU Mobilitetspaketet Raluca Marian Regelverk Roxana Mînzatu Utstationerade Förare