Gasdrift är en växande lösning för att minska koldioxidutsläppen. Foto: Volvo Lastvagnar. Gasdrift är en växande lösning för att minska koldioxidutsläppen. Foto: Volvo Lastvagnar.

Volvos gasdrivna lastbilar på uppgång

Efterfrågan på Volvos gasdrivna lastbilar ökar och försäljningen ökade med mer än 25 procent under 2024. Gasdrift är en växande lösning för transportföretag att minska sitt koldioxidavtryck eftersom koldioxidutsläppen kan minskas med upp till 100 procent med hjälp av förnybara bränslen.

Den globala kundefterfrågan på Volvos gasdrivna lastbilar växer och Volvo Lastvagnar har sålt fler än 8 000 enheter totalt runt om i världen. Under 2024 ökade försäljningen med 25 procent där de största marknaderna är Sverige, Norge, Nederländerna, Spanien och Storbritannien.

Volvos gasmotorer finns tillgängliga i modellerna Volvo FM, FH och FH Aero och de kan sömlöst växla mellan biogas (icke-fossil gas producerad från organiskt avfall) och vanligt LNG-bränsle (flytande naturgas).

Gasdrivna Volvolastbilar kan köra avstånd på upp till 100 mil vilket gör dem lämpliga för transportuppdrag som långdistans- och regional distribution, men även byggtransporter. De representerar ett gångbart alternativ till andra utsläppssnåla fordon när transportföretag och transportköpare letar efter sätt att bli mer hållbara.

Många av Volvo Lastvagnars kunder väljer att byta ut sina diesellastbilar motgasdrivna sådana som ett enkelt sätt att minska sina koldioxidutsläpp här och nu.
– Volvos gasdrivna lastbilar är en riktig win-win-situation för transportföretag eftersom de kan kombinera en lägre ägandekostnad med ett minskat koldioxidavtryck och bibehållen produktivitet, säger Jan Hjelmgren, chef för produktledning på Volvo Lastvagnar.

Flera länder erbjuder redan ett omfattande nätverk av bensinstationer med en växande tillgång till biogas. Den globala produktionen av biogas ökade med 21 procent under 2024 enligt en rapport från European Biogas Association. Det innebär att möjligheten att minska koldioxidutsläppen med upp till 100 procent öppnas för en betydande mängd användare.

Biogas är, enligt Volvo Lastvagnar, en kostnadseffektiv lösning jämfört med diesel på marknader med skatteincitament och statliga subventioner för förnybara bränslen och låga utsläpp. Dessutom minskar vanligt LNG-bränsle koldioxidutsläppen med upp till 20 procent (”Tank to Wheel”) jämfört med diesellastbilar.

Volvo erbjuder gasmotorteknik som är baserad på deras bästsäljande drivlina, D13-dieselmotorn, vilket innebär att den erbjuder prestanda i nivå med vilken diesellastbil som helst, men med minskade CO2-utsläpp.
– Våra gasmotorer har en överlägsen teknik som klart överträffar konkurrenterna vad gäller effekt, vridmoment, motorrespons och bränsleekonomi. Förarna berättar för oss att de uppskattar det låga ljudet, kraften, körbarheten och den bekväma åkturen hos våra gasdrivna lastbilar. Vi ser att gasdrivna lastbilar har stor potential på vägen mot utsläppsfria transporter, avslutar Jan Hjelmgren.

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-05 09:26
Kategori: Nyheter
Taggar: BNG CO2 Gasdrift Gaslastbil Godstransport Hållbara transporter LNG Utsläppsfria Transporter Volvo Lastvagnar