Besöket, som initierats av IRU och organiserats i nära samarbete med Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) och Europeiska organisationen för säker parkering (ESPORG), kommer vid ett avgörande ögonblick då EU-institutionerna debatterar nästa EU-budget.
Tillsammans visade parterna att säkra och trygga lastbilsparkeringsplatser fortfarande är dramatiskt otillräckliga i hela EU trots att de är avgörande för förarnas välbefinnande, trafiksäkerhet och motståndskraftiga leveranskedjor.
Vice ordförande Mînzatus engagemang,i hennes egenskap av kommissionär med ansvar för jobb och kompetens, belyser vikten av säkra arbets- och viloförhållanden för Europas förare. Dessa förhållanden är lika viktiga för säkerheten som en smidig funktion i logistikkedjor och handel vilket förstärker det akuta behovet av samordnade åtgärder på EU- och nationell nivå.
EU-kommissionens vice ordförande Roxana Mînzatu sade: ”Säker och trygg parkering är inte bara en logistisk fråga, det handlar om att garantera förarnas värdighet, säkerhet och respekt. När vi investerar i bättre platser för dem att vila och arbeta på gör vi inte bara jobbet mer attraktivt och tar itu med arbetskraftsbristen, vi stärker också vägtransporterna som ryggraden i Europas ekonomi.”
Raluca Marian, chef för IRU:s EU-påverkansarbete, sa:de ”Kontrasten vi såg i Belgien, från en parkeringsplats av högsta kvalitet till en mycket dålig, speglar vad förare möter varje dag i hela EU.”
Hon tillade att detta inte är ett lokalt problem. Det är en europeisk kris och hoppas nu att vice ordförande Mînzatu, tillsammans med kommissionär Tzitzikostas, tar ledningen i att styra både EU och medlemsstaterna i att prioritera planering och utbyggnad av säkra lastbilsparkeringsområden, särskilt längs Europas mest överbelastade korridorer,
Delegationen inkluderade även guvernören i Västflandern som anlände till Jabbeke-platsen. Med Zeebrugge hamn och viktiga EU-korridorer som korsar regionen är säker lastbilsparkering i Flandern avgörande. IRU hoppas att de flamländska myndigheterna kommer att fortsätta prioritera denna kritiska infrastruktur vilket återspeglar de akuta behov som ses i hela Europa.
Den enade närvaron av EU-kommissionens ledning, vägtransportföretag, förarfackföreningar och parkeringsförvaltare sänder en tydlig signal om att säker parkering måste bli en europeisk investeringsprioritet i nästa EU-budgetcykel såväl som en prioritet för medlemsstaterna.
EU:s brist på parkeringsinfrastruktur är allvarlig. Enligt en studie som sponsrats av EU-kommissionen är endast 4 943 av EU:s uppskattningsvis 380 000 lastbilsparkeringsplatser för närvarande certifierade som säkra. En brist på mer än 390 000 platser registrerades 2022. Denna brist förväntas uppgå till 483 000 år 2040. Situationen är särskilt akut i Frankrike, Tyskland, Beneluxländerna, Spanien, Italien och Centraleuropa.
Efter ett konsekvent förespråkande från IRU, ESPORG och ETF har EU-kommissionen de senaste åren avsatt 750 miljoner euro inom ramen för Fonden för ett sammanlänkat Europa, bland annat för att utveckla och uppgradera säkra lastbilsparkeringsplatser i hela EU.
Utmaningen ligger dock i att leverera. I många fall är lokala myndigheter ovilliga att godkänna nya anläggningar eller för långsamma med att utfärda tillstånd vilket skapar flaskhalsar som hindrar att akut nödvändiga projekt går framåt trots tillgängligt EU-stöd.
Raluca Marian avslutar. ”För EU:s yrkesförare leder bristen på tillräckliga parkeringsmöjligheter till osäkra arbetsförhållanden, högre stress och minskad värdighet på vägen. Det undergräver ytterligare ansträngningarna att attrahera och behålla människor i en sektor som redan står inför en kritisk arbetskraftsbrist.”