Dräxlmeier är ett av många åkerier i Europa som satsar på ellastbilar. Foto: MAN Truck & Bus Dräxlmeier är ett av många åkerier i Europa som satsar på ellastbilar. Foto: MAN Truck & Bus

Logistikjättar testar MAN:s eldrift i storskalig vardagstrafik

Sedan början av 2025 har cirka 200 batterielektriska lastbilar från MAN varit i drift hos större europeiska logistikföretag. Erfarenheterna omfattar över fem miljoner körda kilometer och visar på både möjligheter och utmaningar med eldrift i kommersiell trafik. Samtidigt har serieproduktionen av modellerna eTGX och eTGS startat vid fabriken i München.

MAN Truck & Bus har sedan början av 2025 haft omkring 200 batterielektriska lastbilar i drift hos europeiska logistikföretag. Erfarenheterna visar på både omfattande användning och minskade koldioxidutsläpp, samtidigt som serieproduktionen nu är igång i München.

Sedan början av 2025 har MAN Truck & Bus haft cirka 200 batterielektriska lastbilar i trafik hos större europeiska logistikföretag som DB Schenker, Dachser, Duvenbeck och Dräxlmaier. Tillsammans har fordonen i skrivande stund körts över fem miljoner kilometer i dagligtrafik, vilket ger värdefulla erfarenheter av eldrift i kommersiell transport.

Lastbilarna har en genomsnittlig energiförbrukning på 90 kWh per 100 kilometer och drivs med el från förnybara källor. I jämförelse med diesellastbilar, med en förbrukning på omkring 27 liter per 100 kilometer, har detta redan inneburit en minskning av cirka 3 600 ton koldioxid. Om varje fordon körs 120 000 mil under sin livslängd beräknas utsläppsminskningen kunna uppgå till omkring 172 000 ton.

I juni 2025 startade serieproduktionen av modellerna eTGX och eTGS vid MAN:s fabrik i München. Fordonen är anpassade för transporter på både medellånga och längre sträckor samt för användning i bygg- och kommunal verksamhet. Produktionen sker på en linje där både diesel- och ellastbilar byggs, med en kapacitet på upp till 100 fordon per dag.

Intresset för de nya fordonen är stort. Kort efter produktionsstart hade MAN nästan 800 order registrerade, och under första halvåret 2025 ökade företagets försäljning av eldrivna fordon med 238 procent jämfört med motsvarande period året innan. Allt enligt ett pressmeddelande från fordonstillverkaren.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-11 12:58
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 Elektrifiering Ellastbil Godstransport Klimatomställning Laddinfrastruktur MAN Vägtransport