Detta tar Fordonsjuristen upp i ett pressmeddelande och riktar sig till Transportstyrelsen.
Vid skador på batterilådan eller dess kringutrustning på en elbil krävs i dag en avancerad kontroll. Det handlar inte bara om visuell inspektion utan även om att läsa felkoder, provtrycka kylsystemet och utföra isolationstester för att avgöra batteriets elektriska säkerhet och funktionsstatus.
Är det en större skada på batteriet som leder till att det behöver bytas ut krävs dessutom en bedömning av batteriets säkerhetsklassning inför lagring och transport.
– Det är en mer komplex bedömning än den som görs vid mindre skador och kräver både utbildning och specialutrustning, säger Bo Ericsson på branschföreningen Fordonsjuristen.
Tillverkarna ställer ofta detaljerade krav på hur batterilådor ska kontrolleras och vilka mätvärden som får förekomma. På vissa elbilar får exempelvis deformationer över en yta på 500 mm inte överstiga 8 mm i djup. Överskrids det måttet måste batteriet bytas eller ytterligare diagnos utföras.
Hybridbilar har däremot ofta mindre strikt definierade mått och där förlitar man sig i högre grad på visuell bedömning, eftersom batterierna i regel sitter bättre skyddade.
Samtidigt varierar konstruktionen på batterilådor kraftigt mellan olika märken och modeller. Det innebär att teknikern måste ha tillgång till tillverkarens anvisningar, rätt skyddsutrustning och inte minst kunna lyfta och hantera fordonet på ett sätt som inte orsakar en skada.
– I många fall krävs också att underredsskydd och batterisköldar demonteras innan en korrekt bedömning kan göras av batterilådan och annat som bör kontrolleras, säger Bo Ericsson.
Fordonsjuristen rekommenderar Transportstyrelsen att införa ett system där endast verkstäder med dokumenterad kompetens och tillgång till tillverkarens instruktioner får utföra kontrollen. Tanken är att dessa verkstäder ska få kontrollera och utfärda ett intyg som bilägaren sedan visar för besiktningsföretaget vid den ordinarie besiktning.
Det handlar om elsäkerhet, fordonssäkerhet och inte minst brandsäkerhet, skriver Fordonsjuristen och säger att man inte kan låta vem som helst avgöra om ett högvoltsbatteri är säkert att använda vidare
I takt med att allt fler elbilar rullar ute på vägarna blir också behovet av nationella riktlinjer tydligare.
– Att bedöma ett högvoltsbatteri är en tekniskt avancerad uppgift där både misstag och okunskap kan få allvarliga konsekvenser både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Därför är det av yttersta vikt att Transporstyrelsen arbetar med denna fråga, säger Bo Ericsson.
Avslutningsvis säger Bo Ericsson att skapa ett system där endast kvalificerade verkstäder får utföra bedömningar av elbilsbatterier skulle höja säkerheten, vilket är en viktig del av omställningen till elektrifierad mobilitet som ännu står i startgroparna.


