När Michelin, Stellantis och fordonsunderleverantören Forvia skapade samriskbolaget Symbio var det var grunden att cirka 80 procent av Symbios produktion skull gå till Stellantis transportbilar.
När Stellantis plötsligt drog sig ur i juli i år försvann Symbios viktigaste kundbas. Symbio kunde dock fortsätta producera efter en överenskommelse mellan ägarna, detta enligt Hydrogen Insight., AFP
När nedskärningarna gjorts kommer Symbio att ha cirka 175 anställda kvar från att ha haft runt 640 tidigare.
Nu har en ny affärsplan tagits fram, men detaljerna kring finansieringen är hemliga och avtalet konfidentiellt.
Anläggningen har kapacitet för att tillverka 16 000 system per år, men sänks målsättningen till 10 000 system under perioden 2028–2030.
Fokus ligger på en 75 kilowatt stor bränslecell för stationär användning, bussar och långfärdsbussar.
Enligt Hydrogene Insight är Symbios nu största kund Spark Racing Technology som bygger fordon till världens första vätgasdrivna racingserie. Det handlar då om FIA Extreme H World Cup, som kördes i Saudiarabien i oktober.
Det ändrade fokuset visar de växande ekonomiska problemen för vätgasbaserade transporter. Det handlar om säkerhetsfrågor, bristande lönsamhet och stigande kostnader oavsett omfattande stödprogram, politisk ambition och löften om snabba genombrott.


