Kontroll av färdskrivare. Foto: Proffs/arkiv.

Kör-vilotiderna ska hållas för säkra vägar

När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. ”Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken”, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.

När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. ”Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken”, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.

Inom EU har vi enats om ett regelverk gällande kör- och vilotider för vägtransporter med tunga fordon, skriver M Sverige i ett pressmeddelande.

Skälen till reglerna är flera:
Det är en trafiksäkerhetsfråga. Trötta och slutkörda förare har nedsatt reaktionsförmåga, fattar sämre beslut och utsätter övriga trafikanter för fara.
Föreskrifterna syftar också till att förbättra arbetsförhållanden för yrkesförare, med möjlighet till rast och vila samt minskad risk för trafikolyckor.
Dessutom förväntas gemensamma regler leda till harmoniserade konkurrensvillkor: ett åkeri ska inte vinna en upphandling för att deras förare kör orimligt långa dagar.

Tyvärr är det alltför många som inte följer de gemensamma reglerna. När Polisen i Helsingborg där stora mängder tung trafik passerar, både inhemsk utländsk, gjorde nyligen en riktad kontroll av tung trafik och resultatet var mycket nedslående.

Förutom fordon med brister, hastighetsöverträdelser och överlast noterades att nästan 35 procent av de kontrollerade förarna inte hade följt de reglerade kör- och vilotiderna.
– Det var ingen nyhet att det fuskas med körtiderna. Men det är skrämmande att se omfattningen. Dag efter dag, året runt sker ett stort antal vägtransporter med tung trafik där förarna inte respekterar kör- och vilotider, säger Jacob Sidenvall.

Trötthet, eller dåsighet bakom ratten är en av de vanligaste orsakerna till trafikolyckor och kan likställas med att köra berusad. När den trötta föraren dessutom kör en lastbil med släp som kan väga upp till 64 ton blir trafikfaran extrem.

Riksförbundet M Sverige efterfrågar nu åtgärder som gör trafiken säkrare:
Ge Polisen medel för att kunna göra fler och mer frekventa kontroller.
Kräv av åkeriföretagen att ta sitt ansvar för yrkesförare och allmänhet genom att planera transporterna så det finns utrymme för rast och vila enligt regelverket.
Ställ krav på beställarna av transporter så att oseriösa aktörer inom yrkestrafiken inte belönas när de fuskar med kör- och vilotider.
Inför modern teknik som smarta färdskrivare med automatisk rapportering av kör- och vilotider och ökad digitalisering vid gränser och kontrollstationer för att upptäcka och stoppa trötta och trafikfarliga förare av tunga fordon.

Alla seriösa och skötsamma åkerier borde välkomna ökad och förbättrad tillsyn av yrkestrafiken, skriver M Sverige
– Regelverket för kör- och vilotider ger inte bara säkrare trafik och bättre arbetsmiljö, det ska också säkerställa att företagen konkurrerar på lika villkor. När det visar sig att en så stor andel av yrkesförarna på svenska vägar bryter mot reglerna, är M Sverige övertygade om att Sveriges åkeriföretag stöder våra krav på bättring, effektiva åtgärder och ökad polisiär närvaro i trafiken, säger Jacob Sidenvall.

Vi kontaktar M Sverige och Jacob Sidenvall för att fråga bar chaufförerna ska kunna ta sina raster när allt fler rastplatser stängs av eller tas bort och att allt fler industriområden inför parkeringsförbud.
– Vi är medvetna om att det är brist på rastplatser och att allt fler av polisens kontrollplatser stängs av. Det behövs ett helhetsgrepp för att få ordning på situationen och vi tittar på det också, säger Jacob Sidenvall.
Just i detta pressmeddelande har man valt att inte fokusera på rastplatser, men att det absolut är något man arbetar med.

Resultat vid kontroller under vecka 47 av Polisen i Helsingborg:
Totalt kontrollerade fordon:
Svenskregistrerade: 254
EU-registrerade: 108
Utanför EU: 8

Upptäckta brister och överträdelser:
Fordon med brister: 16
Körförbud på plats: 3
Hastighetsöverträdelser: 9
Drograttfylleri: 1

Yrkesrelaterade överträdelser:
Kör- och vilotider: 128
Tekniska brister: 2
Överlast (<12,5 ton): 10 • Överlast (>12,5 ton): 2
Brister i lastsäkring: 2

Åtgärder på plats:
Akuta åtgärder innan fortsatt färd: 6
Klampning: 14
ADR-brott: 3

Taxikontroller: 111

Sanktionsavgifter i lokalpolisområde Helsingborg:
1 030 000 kronor. Sanktionerna utfärdades gentemot utländska åkeriföretag då deras chaufförer genomfört sina veckovilor i lastbilshytten.
Viten vid gemensam insats med Arbetsmiljöverket i lokalpolisområde Ängelholm: 175 000 kronor.

Källa: Polisen Helsingborg 2025-11-26

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-01 09:33
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Jacob Sidenvall Klampning Kör- och vilotider M Sverige Polis Poliskontroll Transporttyrelsen Yrkestrafik