Krönikor

Samarbete – nyckeln till framgång

En sensommardag, i slutet av augusti träffades vi som var antagna till Tekniska Högskolan för upprop med kombinerad samvaro i 1,5 dag. På antagningsbeskedet stod det ?tag med oömma kläder, sovsäck och badkläder?.På KFUM:s kursgård Vidablick i Bankeryd strax utan för Jönköping, vackert beläget vid södra Vätterns strand, träffades vi blivande transportledare och kurskamrater.Vi var en grupp på 16 personer och det vi visste att vi hade gemensamt, var att vi alla hade sökt utbildningen till Transportledare.

Att ha fasta körningar eller att aldrig veta

I mitt yrke som är att köra container med dragbil och trailer, har vi ingen aning om vad som händer från dag till dag. Vi har ett stort kundregister i Mälardalen som ska ha sina containers utkörda.Containrarna kommer med tåg varje dag från Skandiahamnen i Göteborg till Örebro Terminalen. Därifrån utgår vi med våra bilar och runt om i Mälardalen. Men det kan hända att man får ge sig i väg på lite längre svängar ibland och det tackar man ju inte nej till, för det är ett roligt avbrott i annars dom vanliga svängarna.Vanliga svängar, jo det är ju sant, men jag har jobbat med detta i snart två år och minst en till två gånger i veckan dyker det upp ett ställe man inte känner till så lite omväxling kan det ju faktiskt bli.

Från bananskal till permanent yrke!

Jag halkade in i det här yrket på ?bananskal? kan man väl säga. Har väl aldrig haft något egentligt intresse av att köra lastbil ? förutom att jag älskar att köra bil. Näe, det var jänkebilar jag gillade och vissa sorters motorcyklar. Alltså, jag började med att vara den ständiga chaffisen åt mina raggar kompisar. Detta eftersom jag inte dricker alkoholhaltiga drycker ? alls!Jag jobbade som växeltelefonist på deltid men ville ha heltidsjobb ? att äga och köra jänkare kostar ju en del ? och fick se en annons i GP att Spårvägen sökte busschaufförer och att man fick utbildningen betald plus hade betalt under utbildningstiden. För att vara på den ?säkra? sidan tog jag tjänstledigt under utbildningen.

Gubbvälde &amp: Kulturkrockar

Under alla de år jag kört lastbil både inom och utomlands, har jag aldrig blivit riktigt illa bemött. Då menar jag riktigt illa. Däremot har väl vissa äldre varit lite "skeptiska mot ett fruntimmer" och muttrat lite i mustaschen, och en karl på en terminal i Helsingborg skrek åt mej att jag inte hade någon förtur bara för att jag var tjej. ? Jag tror inte ens att jag hade hunnit hoppa ner på marken innan det kom ur honom, och därför uppfattade jag aldrig att det var till mej han skrek. Eftersom han på så sätt blev nonchalerad förblev han åxå tyst. Detta talade hans terminalkollegor om för mej och sa att jag inte skulle bry mej om honom - han var sur mot alla. Nä, varför ödsla sin energi på en surkart.