Att ha fasta körningar eller att aldrig veta

I mitt yrke som är att köra container med dragbil och trailer, har vi ingen aning om vad som händer från dag till dag. Vi har ett stort kundregister i Mälardalen som ska ha sina containers utkörda.Containrarna kommer med tåg varje dag från Skandiahamnen i Göteborg till Örebro Terminalen. Därifrån utgår vi med våra bilar och runt om i Mälardalen. Men det kan hända att man får ge sig i väg på lite längre svängar ibland och det tackar man ju inte nej till, för det är ett roligt avbrott i annars dom vanliga svängarna.Vanliga svängar, jo det är ju sant, men jag har jobbat med detta i snart två år och minst en till två gånger i veckan dyker det upp ett ställe man inte känner till så lite omväxling kan det ju faktiskt bli.

Girls Trucking day 2010

Lördag 23 oktober kl 8.00 c:a femtio stycken förväntansfulla tjejer som till denna dagen blivit handplockade av Scania. Det var en kall lördagsmorgon i oktober med snö, is och minusgrader.

Från bananskal till permanent yrke!

Jag halkade in i det här yrket på ?bananskal? kan man väl säga. Har väl aldrig haft något egentligt intresse av att köra lastbil ? förutom att jag älskar att köra bil. Näe, det var jänkebilar jag gillade och vissa sorters motorcyklar. Alltså, jag började med att vara den ständiga chaffisen åt mina raggar kompisar. Detta eftersom jag inte dricker alkoholhaltiga drycker ? alls!Jag jobbade som växeltelefonist på deltid men ville ha heltidsjobb ? att äga och köra jänkare kostar ju en del ? och fick se en annons i GP att Spårvägen sökte busschaufförer och att man fick utbildningen betald plus hade betalt under utbildningstiden. För att vara på den ?säkra? sidan tog jag tjänstledigt under utbildningen.

Att bli transportledare

Tänkte dela med mig av vad vi gör vi som utbildar oss till transportledare.Vilka kurser som vi ska lära oss är: Transporter och fackspråk 5 poäng.Transportplanering 1 (logistik) 4 poäng.Farligt gods 3 poäng.Miljö och kvalitetssäkring 4 poäng.PRAKTIK LIA-Lära i arbete 10 poäng.Transportplanering 2 (IT-System) 3 Poäng.Ledarskap, arbetsorganisation, kundrelationer och konflikthantering 7 poäng.Miljö och hållbar utveckling 4 poäng.

Att lita på GPS eller inte

Jag får mina körorder via sms och där står vart jag ska och vilket container nummer jag ska ta med mig.Sagt och gjort kopplade jag linken och trailern efter det och fick mina containrar pålyfta.Motala och finspång väntade mig, Motala var första stoppet och där skulle jag lasta på Dometic.

Tillbaka i vardagen igen

Semestern är slut och det vanliga arbetet började för min del igen igår. Fast någon bra start blev det nu inte.

Krönika från Reykjavik, Island

Hej! Jag heter Sigrún Ingveldur och jag är en 23-årig lastbils- och busschaufför från Island. Jag bor i Reykjavik. Jag kommer att skriva lite krönikor härifrån om lastbilsindustrin på Island, sett från ett kvinnligt perspektiv.

Chronicle from Reykjavik, Iceland

Hi!My name is Sigrún Ingveldur and I am a 23 year old truck- and bus driver from Iceland. I live in Reykjavik. I will be writing chronicles here about the driving industry in Iceland, from a woman´s perspective.

Vinterkörningen som gör Ice Road Truckers till rena “Sällskapsresan”

Cathie Sandberg är en rutinerad kvinna i lastbilssammanhang. Att lyssna på hennes berättelser från tiden då hon rattade runt i de delar av Europa där det i princip inte ska gå att köra långtradare, kan få vilken hårdhudad och luttrad chaffis som helst att bli förstummad.Det är med värme vi hälsar henne välkommen som medarbetare och krönikör här på Queen of the Road.

Tjejer, se hit!

Hej alla medlemmar!Jag vill ta tillfället i akt att som gästkrönikör presentera mig för er som inte känner mig. Jag heter Göran Rosengren (just det, ingen tjej alltså) och är chefredaktör för tidningen Proffs. Tillsammans med alla "aktiva" kvinnor på den här sidan, vill vi skapa ett forum som tar upp era synpunkter och tyckanden i en mansdominerad bransch.

För oss är det vardagsmat med amatörer på jobbet

Kära medlemmar och kollegor!Nu har julefriden så smått börjat lägga sig över slott och kojor. Jag hoppas att ni alla ska få en riktigt skön jul och att året som har gått har varit bra för er alla.

Ska det verkligen behöva vara så svårt att förflytta sig i Sverige?

Har ni märkt skillnaden på framkomligheten vid vägbyggen beroende på om det är Skanska, NCC eller Svevia som är entreprenörer? Det har jag!

Gubbvälde &amp: Kulturkrockar

Under alla de år jag kört lastbil både inom och utomlands, har jag aldrig blivit riktigt illa bemött. Då menar jag riktigt illa. Däremot har väl vissa äldre varit lite "skeptiska mot ett fruntimmer" och muttrat lite i mustaschen, och en karl på en terminal i Helsingborg skrek åt mej att jag inte hade någon förtur bara för att jag var tjej. ? Jag tror inte ens att jag hade hunnit hoppa ner på marken innan det kom ur honom, och därför uppfattade jag aldrig att det var till mej han skrek. Eftersom han på så sätt blev nonchalerad förblev han åxå tyst. Detta talade hans terminalkollegor om för mej och sa att jag inte skulle bry mej om honom - han var sur mot alla. Nä, varför ödsla sin energi på en surkart.

Intigritetskränkning? Bra eller inte?

Hej på er. Nu är semestern slut för de flesta och så även för mig. Med blandade känslor satte jag mig i lastbilen i tisdags. Efter fyra veckors ledighet kändes det som att jag var nybörjare igen.Nåja, Jag hoppas er semester har varit solig, slapp och skön. Vädret kunde kanske varit bättre över lag.

Var tog det sunda bondförnuftet vägen?

Hej på er! Detta har jag funderat på i många lägen. Numer gäller tydligen en annan metod. Sköt dig själv och skit i andra. Fungerar det?Knappast.